Gewoon in Belfeld

24 maart

24 maart. Stip om 10 uur stopt een luxe pick-up voor het hotel en stapt er een klein vrouwtje uit. Kordaat stelt ze zich zelf voor als Madame Phasouk. We stappen in en de chauffeur rijdt ons in een klein half uurtje naar een lokale markt. Als een dirigent loopt ze over de markt, wijst aan, betaalt, laat wegen en legt alles voorzichtig in de rieten mand die ze mij gegeven heeft bij de ingang. Tenslotte nog 5 minuten uittrekken om alle eieren te controleren en te betasten om er vervolgens drie te kopen. “Op deze wijze hou ik controle op de kwaliteit” is haar commentaar.

Buiten staat een soort van brommer met een geluidinstallatie die oorverdovende muziek uitblaast; iets met een tempel, donaties en een feest. Maud wordt uitgenodigd om mee te dansen, en ja, zo gaan die dingen…

Het huis waar we kookles krijgen ziet er onberispelijk uit; alles is geordend en voorbereid. Maud en ik gaan koken en Sacha zal alleen fotograferen. Op vriendelijk toon en met een glimlach worden twee stoelen aan de zijkant van de kamer geplaatst en wordt “Photo-man” daarheen gedirigeerd; mevrouw Phasouk heeft alle touwtjes in handen.

Handen wassen en aan de slag! Papaja fijn snijden en munt plukken voor de salade; fijn stampen met knoflook en pepertjes, beetje zout, beter peper, beetje van alles erbij, vooral citroen, en voor je het weet heb je een frisse papaja salade. Uiteindelijk maken we vier gerechten waarvan er één er onze favoriet is; mie met vlees, tofoe, pinda’s en nog veel meer. Het recept hebben we gefotografeerd en gaan we zeker proberen thuis na te maken. Over het eten en koken verder even niks meer; gewoon perfect! Mocht je ooit onverhoopt in Vientiane belanden, wat ik niet voor je hoop, ga dan écht een kookcursus bij Madame Phasouk volgen!

Madame Phasouk blijkt vloeiend Russisch te spreken dankzij een universitaire opleiding in Rusland ten tijde van het communistisch bewind. Van de chauffeur die ons later terugbrengt en haar man blijkt zijn, horen we dat ze alle studies cum laude behaald heeft. Ze is een uitermate slimme en grappige vrouw die onze karakters feilloos weet neer te zetten en daarnaast het runnen van deze kookschool Ă©n een vijftal stukken grond volledig onder controle heeft. Niets ontsnapt aan haar aandacht en ze loodst ons met duidelijke instructies door de cursus. Geweldig mens!

We nemen afscheid, krijgen de rest van het eten mee in bewaarbakjes, nog drie flesjes water en wat gefrituurde bananen. Prima eerste deel van de dag…

Op naar de grootste tempel van Vientiane. Mooi. Zoals vele tempels. Maar het hoort er gewoon een beetje bij. Tempels in Azië… Alhoewel! Onderweg op het tempelcomplex stuit ik op een spectaculair gereedschap, een grasmaaier! En wat voor één! Zo iets wil ik ook wel hebben; ik ga er eens flink oor sparen denk ik…

Nog even naar de Mekong, maar die is in deze droge periode weinig spectaculair. Terug naar het hotel, biertje, pinda’s, nog even zwemmen en welterusten voor vandaag!