Gewoon in Belfeld

Luang Prabang 1

Gisteravond in Luang Prabang, Laos, hebben we genoten van Loa Beer in flessen van 0,650 liter voor 15.000 KIP en in de avond van lokale Vodka in een fles van 0,7 liter voor 20.000 KIP met sinaasappelsap. Dus ik ga nu zittend voor ons hotelletje aan een tafel aan de straatzijde proberen het verloop van gisteren terug te halen...

In Bangkok waren we dus geland. Vliegveld uit, treinkaartjes kopen, overstappen in de metro (alles verliep als een geoliede machine) en aangekomen in Chic Hostel. Nou. Tsjonge, jonge. Poehé. Dat was me wat! Ik had een eenpersoonskamertje waar ook écht maar één persoon in kon met een tweetal afgebrokkelde kleerhangers aan een rekje en bouwlampen waar je de halve straat mee kon verlichten. Een betonnen ruwe vloer die weliswaar afgelakt was maar toch. Alles hufter-proof! Gedeelde badkamers en wc op de gang. Er volgen nog filmpjes van. Geboekt door Sacha en ik heb hem daar dan ook hartelijk voor bedankt. Ondanks de aanwezige goed functionerende airco toch een slecht begin van de vakantie vond ik,

De straat op en wandelen langs de rivieroever, altijd een goed idee! Via Co. Kessel (ja, die van de fietsen in Bangkok) kwamen we uit aan een veel bredere rivier in één van de duurste delen van Bangkok. Ik was nog op zoek naar slippers en Maud vond een leuk zaakje waar ik een paar kocht, blauw, voor 2.000 Baht. Met het pontje naar de overkant aangekomen voelden we ons weer thuis; een straatje met kleine kraampjes waar van alles te koop was, zo ook slippers voor 29 Baht! Het eten was weer als vanouds, Gefrituurde kip, inktvis, verse groenten, soep, bier. Heerlijk! Al wandelend hier en dan weer daar een klein hapje en een biertje; het leven kan goed zijn.

Zondag, goed geslapen in Chic Hostel en op weg naar Laos. Maar eerst even in dit minimalistisch hotelletje ontbijten, wat trouwens bij de prijs was inbegrepen. Nou bleek het ontbijt genuttigd te worden in een nabijgelegen en toch wel écht chic hotel; klaarblijkelijk had iemand in het verleden ooit de namen verwisseld en niet meer hersteld. Het ontbijt was overweldigend; we bleven teruglopen en weer opscheppen; vooral Sacha die bleef opscheppen over zijn goede keuze. Ik moet het helaas beamen; ga je ooit naar Bangkok en wil je voor een leuk prijsje alleen slapen en verder geen eisen stelt aan de accommodatie maar wel prijs stelt op een goed ontbijt: Chic Hostel Bangkok, vlak bij centraal station Hua Lamphong; gewoon doen!

Taxi in, naar vliegveld Don Mueang en met Air Asia op weg naar Laos. Het gebruikelijke gedoe om een visum te krijgen en dan het vliegveld uit… En dan? Niks…

Geen tuktuk chauffeurs die je overvallen, geen taxichauffeurs die “taxi, taxi” roepen, geen verkopers met prullaria, helemaal niks! Dit hadden we in Azië nog niet meegemaakt op een vliegveld. Luang Prabang ademt de sfeer uit van een dorp. Het hotel is prima, de douche lijkt op een stoomcabine zo heet is het water dat er uit komt, het bed is voortreffelijk en er is een koelkastje op de kamer; wat wil je nog meer!

Even de benen strekken en een wandeling over de fameuze avondmarkt van Luang Prabang. Meter na meter, stalletje na stalletje de gebruikelijke prullaria waar toeristen blij van moeten worden en spul dat je in geen enkel lokaal huishouden zult vinden. Met af een toe een pareltje, zoals de van bamboe gemaakte geluidversterkers voor mobiele telefoons. Maud heeft er één gekocht en we gaan er we in Belfeld een bloeiende business van maken!

Even een zijstraatje in naar de eetkraampjes. Ik zeg er verder niks meer over…mmm…

Naar bed, morgen voorlezen voor kinderen, welterusten en een rustige windvrije week voor jullie in Nederland!